owoce i warzywaTwoje włosy nie są już tak puszyste i lśniące? Zdają się przypominać „siano” i są pozbawione blasku? Widać po nich, że są zniszczone? Jeśli chcesz znów cieszyć zdrowo wyglądającą fryzurą, weź pod lupę swój codzienny jadłospis. Bardzo często bagatelizujemy fakt, że przyczyna problemów z włosami tkwi nie w nieprawidłowej pielęgnacji, lecz w diecie.

Odpowiednia dieta – by włosy były w formie

Większość z nas zapomina o tym, że włosy nie mają możliwości samodzielnej regeneracji, tak jak skóra. Jeśli więc zależy nam na tym, by utrzymać je w dobrej formie, właściwa pielęgnacja czupryny (stosowanie dobrych szamponów, odpowiednich odżywek czy masek) nie wystarczy, choć jest konieczna. Trzeba jednak pamiętać, że nie dbając o właściwy jadłospis, zmniejszamy skuteczność nawet najdroższych specyfików.

Okazuje się bowiem, że nawet najmniejsze niedobory witamin i minerałów w pierwszej kolejności odbijają się na wyglądzie włosów. Czupryna staje się pozbawiona blasku, włosy są łamliwe i skłonne do rozdwajania się.

Ważne minerały

Chcąc wzmocnić włosy, nie należy zapominać o roli składników minerałów. Najważniejszy jest cynk, krzem oraz miedź. Cynk uczestniczy w wytwarzaniu białka, zapewniając tym samym prawidłowy wzrost włosów. Miedź bierze udział w tworzeniu naturalnego barwnika włosów – melaniny. Natomiast krzem zapobiega wypadaniu włosów.

Niezbędne białko

Jeśli chcemy wzmocnić włosy, warto pamiętać, by w diecie nie zabrakło pełnowartościowego białka. Jest ono niezbędne, ponieważ jego niedobory powodują, że organizm nie jest w stanie tworzyć nowych włosów w miejsce tych, które wypadają w sposób naturalny.

Warto zadbać szczególnie o białka pochodzenia zwierzęcego. Zawiera ono bowiem wszystkie aminokwasy, których nasz organizm nie jest w stanie wyprodukować samodzielnie, a które są szczególnie ważne w zachowaniu włosów w dobrej kondycji. Największe znaczenie ma przede wszystkim metionina, z której powstaje cysteina. Oba aminokwasy, należące do aminokwasów siarczkowych składają się na keratynę – białko, które odpowiada za budowę włosa.

Warto wiedzieć, że aminokwasy siarkowe są ważne również z innego względu – przyczyniają się do wzmocnienia cebulek włosa, zapobiegają wypadaniu włosów, przyspieszają wzrost, oraz przeciwdziałają łamliwości oraz rozdwajaniu włosów.

Codzienną dietę należy więc uzupełniać w chude mięso, wędliny, nabiał, jajka. Warto także postawić na płatki owsiane, nasiona słonecznika czy otręby.

Pełne ziarno na łojotok

Włosy mogą być osłabione na skutek łojotoku. Dlatego też warto pamiętać o tym, by w diecie znalazły się produkty pełnoziarniste (razowe makarony, grube kasze, ciemne pieczywo). Warto również postawić na strączkowe rośliny (fasola, ciecierzyca, soczewica), bowiem stanowią one bogate źródło witamin z grupy B, wpływających korzystnie na kondycję włosów poprzez regulowania funkcjonowania gruczołów łojowych. Niezwykle ważne jest regularne uzupełnianie niedoborów witaminy B5. Odpowiada za sprężystość włosów oraz ich odpowiednie nawilżenie.

Warzywa zregenerują

By zregenerować włosy, które nie są w najlepszej kondycji, warto spożywać spore ilości warzyw. Szczególnie polecane są te „kolorowe” – żółte, czerwone i zielone. Zawierają one bowiem beta-karoten, który – gdy trafi do naszego organizmu – przekształci się w witaminę A. Ta natomiast jest niezbędna, ponieważ przyczynia się do przyspieszenia cyklu odnowy komórek, z których powstają włosy, a to przekłada się na wspomaganie ich wzrostu.

Oliwa na łysienie

Nie należy zapominać, że osłabione włosy to krok od wzmożonego wypadania włosów. Dlatego też warto zadbać o to, by w codziennym jadłospisie nie zabrakło oliwy z oliwek bądź oleju rzepakowego. Kilka razy w tygodniu warto też zajadać się rybami, które są nie tylko cennym źródłem białka, ale również nienasyconych kwasów tłuszczowych. Te z kolei przeciwdziałają łysieniu. Ponadto wpływają na prawidłowe nawilżenie czupryny od środka, co przekłada się na sprężystość i blask włosów.

Ważne płyny

Nie należy zapominać, że znaczenie dla naszych włosów ma także dostarczanie odpowiedniej ilości płynów, najlepiej 1,5-2 litry dziennie. Nie musi to być wyłącznie woda mineralna. Dla urozmaicenia można wypijać także ziołowe herbatki, warzywne i owocowe soki. Dostarczanie płynów jest istotne, ponieważ nawadniają organizm i oczyszczają go z toksyn.

Co nie służy włosom?

Jeśli chcemy wzmocnić włosy, trzeba pamiętać o tym, by pewne produkty spożywcze wyeliminować z naszego codziennego jadłospisu.

W pierwszej kolejności należy zrezygnować z produktów wysokoprzetworzonych, które nie stanowią źródła witamin i minerałów. Ponadto trzeba wyeliminować tłuste mięsa oraz wędliny, które pogłębiają kłopoty z czupryną. Nie jest wskazany również nadmiar słodyczy oraz słodkich owoców, które – na skutek zawartości sporej ilości węglowodanów – wpływają na szybsze przetłuszczanie się włosów.

Warto również ograniczyć spożywanie soli. A to dlatego, że przyczynia się ona do zatrzymywania wody w organizmie, zaburzając gospodarkę wodną, co powoduje, że włosy nie są dostatecznie nawodnione.

Tags:

0 Comments

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment