Nasze włosy są najlepszym wskaźnikiem tego, że nasz organizm nie otrzymuje dostatecznej ilości witamin i składników mineralnych. Jeśli pojawiają się niedobry, wówczas nasza czupryna zwykle traci blask i jest matowa, włosy mają tendencję do łamliwości, a niekiedy dochodzi do wzmożonego ich wypadania. Tak jest na przykład w przypadku witaminy H. Warto mieć świadomość, jak biotyna działa na włosy, by w razie gdy pojawią się problemy, wiedzieć jak im przeciwdziałać.

Biotyna – co trzeba o niej wiedzieć?

Biotyna znana jest również jako witamina H bądź koenzym R. Witamina ta jako krystaliczny biały proszek dobrze rozpuszcza się w alkoholu oraz w wodzie. Wrażliwa jest na wahania temperatury oraz promieniowanie ultrafioletowe.

Jej działanie polega na dostarczaniu energii pochodzącej z węglowodanów oraz uczestniczeniu w syntezie kwasów tłuszczowych. Odpowiada za prawidłową przemianę cukrów i aminokwasów. Biotyna ma wpływ na prawidłową pracę tarczycy oraz sprawne działanie układu immunologicznego. A co bardzo ważne – wpływa korzystnie na włosy, zapewniając im zdrowy wygląd, dlatego iż uczestniczy w produkcji białek, cukrów i kwasów tłuszczowych.

Czym skutkują niedobory biotyny?

Biotyna jest taką witaminą, do niedoborów której dochodzi stosunkowo rzadko. Najczęściej znaczne zmniejszenie jej ilości w organizmie następuje na skutek długotrwałego zażywania estrogenów (zawartych między innymi w środkach antykoncepcyjnych), antybiotyków (co przyczynia się do zabijania flory bakteryjnej w jelitach).

Niedobory witaminy H najczęściej prowadzą do osłabienia cebulek włosowych i wzmożonego wypadania włosów. Niedostarczanie biotyny w odpowiednich ilościach może prowadzić do przedwczesnego siwienia.

Biotyna – gdzie jej szukać?

Biotynę można znaleźć w wielu produktach spożywczych. Jeśli więc mamy problem z włosami, a wiemy, że poziom dostarczanej witaminy nie jest odpowiedni, warto zmodyfikować swój jadłospis.

Naturalnymi, a więc dobrze przyswajalnymi źródłami witaminy H (biotyny) są: czekolada (32mcg/100g), kalafior (17mcg/100g), grzyby (17mcg/100g), wołowa wątroba (100mcg/100g), orzechy laskowe (14mcg/100g).

Działanie biotyny na włosy

Wiadomo, że biotyna może przyczynić się do zahamowania wzmożonego wypadania włosów. Mechanizm działania nie został jednak do końca poznany. Niemniej jednak istnieją przypuszczenia, że biotyna wspomaga hamowanie reakcji enzymatycznej polegającej na przekształceniu nieszkodliwego testosteronu w negatywnie oddziałującą na mieszki włosowe formę tego hormonu – dihydrotestosteron.

Biotyna w suplementach diety i preparatach na łysienie

Właściwości biotyny polegające na zatrzymaniu procesów łysienia androgenowego wykorzystywane są w wielu preparatach. Źródłem biotyny są tabletki Provillus – w wersji dla kobiet i w wersji dla mężczyzn. Witaminę tę znajdziemy również w szamponach przeciwdziałających łysieniu (np. szampon Revita, Sigma Skin Step 1 – Hair Growth Stimulating Shampoo) oraz odżywkach (Revita.COR).

Stosowanie biotyny a bezpieczeństwo

Niedobory biotyny należy stale uzupełniać, bowiem nie wpływają korzystnie na kondycję włosów i zdrowie w ogóle. Trzeba jednak pamiętać, by „nie przesadzić” i w drugą stronę. Nie można doprowadzać do nadmiernego dostarczania tej witaminy. Nadmiar także może być groźny.

Osoby, które stosują biotynę zawartą w preparatach powinny pamiętać, by nie przekraczać zalecanej dawki. Specyfiki trzeba przyjmować zgodnie z zaleceniami – czy to dermatologa, czy to producenta. Również nie jest wskazane przyjmowanie biotyny przez dłuższy czas, nie konsultując się z lekarzem. Warto mieć świadomość, że hamując produkcję DHT tak naprawdę prowadzimy do ingerencji w gospodarkę hormonalną związaną z produkcją testosteronu. To zaś może doprowadzić – przede wszystkim w przypadku mężczyzn – do spadku libido i pogorszenia sprawności seksualnej.

W takiej sytuacji, by nie narażać się na ewentualne niebezpieczeństwo, warto sprawdzić czy na rynku nie ma dostępnych innych preparatów, skutecznie przeciwdziałających wypadaniu włosów, które nie zawierają biotyny.

Tags: , , ,

0 Comments

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment